23948sdkhjf

Hårda villkor för Reitans entreprenörer

De franchisetagare som driver en eller flera 7-Elevenbutiker har en tuff tillvaro. Av de 45 butiker som finns i Stockholm går ungefär hälften med förlust. Dessutom blir de som driver butikerna inte långvariga.

Enligt en granskning som Svenska Dagbladet Näringsliv har gjort av inkomna årsredovisningar för förra året så är nästan samtliga 7-Elevenbutiker i Stockholm startade under 2000-talet. Det betyder att en franchisetagare som går in för att driva en 7-Elevenbutik stannar i ett par år och sedan kliver av affären. – Det är generellt dålig lönsamhet inom kedjan. Visst finns det de som lyckas, men det är som att odla blommar i en stenöken. Villkoren som Reitan sätter upp är mycket hårda, säger Peter Arvidsson till Svenska Dagbladet Näringsliv. Peter Arvidsson är tidigare distriktschef på Reitan. I dag driver han byrån TWD Consulting som hjälper franchisetagare med problem. Enligt Peter Arvidsson vill Reitan oftast inte berätta för sina franchisetagare när butikerna går för dåligt eftersom de vill hitta en ny franchisetagare innan man avslutar samarbetet med en gammal. Han säger också att de som vill driva 7-Elevenbutiker på franchisebas måste bli bättre på att kolla upp de avtal man ingår. Dagens Handel har sökt Reitan för en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078