23948sdkhjf

E-handeln måste bli roligare

E-handeln står idag för ungefär två procent av detaljhandelns totala omsättning. Om några år väntas den ligga på tio procent. Men för att nå tillväxten måste det bli roligare att handla på distans.

Om den väntade ökningen slår in innebär den att näthandeln är den starkaste tillväxtfaktorn inom detaljhandeln. Erfarna näthandelskunder tycker också att de gärna skulle handla mer på nätet eftersom e-handeln är ett komplement till vanlig shopping. Men idag är det för tråkigt att handla på nätet. För att öka handeln måste butikerna bli bättre på att väcka inspiration. Det framgår av en undersökning som Posten och Sifo genomfört och som presenteras av Webfinanser.com. – Det är uppenbart att en allt större del av svenskarnas vardag flyttar ut på nätet. När allt fler handlar allt mer på nätet blir det ännu viktigare för distanshandelsföretagen att förstå vilka beteenden som kännetecknar olika näthandelskonsumenter, säger Andreas Falkenmark, vice vd på Posten till Webfinanser. De flesta distansshoppare lockas av att det är enkelt att handla på nätet, låga priser, stort utbud och att det är lätt att jämföra olika produkter och priser.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078