23948sdkhjf

Det hänger på logistiken

Logistiken har en allt mer växande betydelse för detaljhandeln. I den hårdnande konkurrensen blir logistiken allt viktigare. Inte enbart för att säkerställa leveransen av varor och få maximalt kostnadseffektiva transporter och lagerhanteringar. Utan också för att kunna öka servicen till slutkonsumenterna. Med rätt logistik blir ledtiderna kortare och butikerna kan enklare ge kunderna de varor som de önskar och vid rätt tidpunkter.

Att logistiken är en viktig faktor är något som många av de stora handelsföretagen är fullt klara med. De stora dagligvarukedjorna är i full fart med att bygga upp sin logistik. Det handlar om hela försörjningskedjan, från inköp i fjärran länder till varupåfyllning i butikshyllorna. Den tyska kedjan Lidl har gått ännu längre och arbetar logistiskt rationellt ända ut genom kassorna, något som de svenska kunderna dock inte fullt har accepterat. Även bland övriga detaljhandeln har många av de stora företagen kommit långt i logistiktänkandet. Ikea har alltid legat i framkant och stora butikskedjor som H&M och Zara jobbar hårt med att slimma sina försörjningskedjor. Ledtiderna mellan design, produktion och leveranser blir allt kortare vilket innebär att sortimentet bättre kan anpassa efter kundernas önskemål och allt färre varor måste reas bort. De får nu efterföljare bland kedjor som Stadium och KappAhl som har insett vikten av att ha full kontroll på hela varuflödet. Båda företagen har öppnat nya moderna distributionscentraler och arbetar med den senaste tekniken. Men vad gör då de mindre företagen? Är optimal logistik något som bara är de stora förunnat? Om någon skulle ha fått det intrycket så är det en grov missuppfattning. Att se över inköpsrutiner, lagerhantering, leverantörssamverkan, distribution med mera kan betyda mer i slutänden för ett litet företag än för ett stort. Och för att hänga med de allt snabbare modetrenderna och sortimentsväxlingarna så är det nödvändigt för också den lilla butiken att ha en slimmad försörjningskedja. Det är logistiken som i slutänden är avgörande för om verksamheten ska ge ett överskott eller inte. Det handlar om företagets överlevnad.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094