23948sdkhjf

Ica ska bli större år 2007

Ica går på storoffensiv för år 2007. Sänkta priser och en ökad reklambudget ska stärka Sveriges största dagligvarukedja och göra den ännu större.

Men det är inte enbart fokus på låga priser som ska göra kedjan ännu större. Fler artiklar ur det egna märkesvarusortimentet, mer non-food, fler färskvaror och ett ökat utbud av färdiglagad mat ska locka kunderna. Emv-andelen för Ica är nu uppe i 17 procent, och andelen ökar. Att leverantörerna vill ha mer pengar för sina varor bekymrar inte Ica. Icas vice vd och marknadsdirektör Ingrid Jonasson Blank menar i en artikel i Dagens Industri att leverantörerna borde se över sin egen effektivitet istället för att ta ut pengarna i butikerna. Om prispressen mot leverantörerna säger hon: – Vi har rätten att förhandla priset som vi vill ha. Inför året satsar också Ica på mer reklam. Men som Sveriges största reklamköpare, med en budget på närmare 800 miljoner kronor år 2006, kommer man i år att prova nya sätt att marknadsföra sig. – Mer aktiviteter i butik och mindre kommunikation för att locka nya kunder, säger Ingrid Jonasson Blank.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078