23948sdkhjf

Postvd vill ge mer jobb åt handeln

Postens vd Erik Olsson anser att handeln, som är så bra på att sköta paketutlämning och frimärksförsäljning, också har rätt kunnande och struktur för att klara in- och utbetalningar den dag Svensk kassaservice läggs ner.

För Svensk kassaservice minskar betalningarna med 20 procent varje år och för att verksamheten inte ska gå med förlust läggs kontoren ner i snabb takt. Flera utredningar har kommit fram till att Kassaservice bör avvecklas. Potens vd Erik Olsson menar att Kassaservices uppgifter på ett utmärkt sätt skulle kunna skötas av handeln. Men politikerna har ännu inte fattat beslutet. Erik Olsson börjar bli otålig: – Osäkerheten tär på de 1 300 som arbetar i Kassaservice. Majoriteten av dem närmar sig sextioårsåldern, och många av dem har ägnat hela sitt yrkesliv åt Posten. De är värda ett snabbt besked, säger Erik Olsson. Nyligen har avtalen med postombuden omförhandlats. Med få undantag skriver de på för ytterligare en femårsperiod. Butiksägarna har konstaterat att omsättningen i deras butiker ökat sedan de blev ombud, och kunderna gillar att hämta sina paket i närbutiken i stället för att försöka passa postens öppettider. – Liggetiden för paket har minskat med 70 procent, och det är ju bra eftersom paketmängden ökar lavinartat med den expanderande internethandeln. Erik Olsson tar emot i Postens nya huvudkontor i Solna. Känslan att gå från hissen till konferensrummet på ett slags kommandobrygga är lätt svindlande, men Erik Olsson besväras inte av höjdskräck. Han stormtrivs i huset, som han ser som en symbol för ett företag på väg upp ur en kraftig svacka. – När jag började på Posten 2003 befann sig företaget i kris på flera plan. Finansiellt blödde vi och strukturen var rörig. Posten hade omdanats utan att kunderna förstått poängen. Postombuden som tagit över pakethanteringen var missnöjda. Det första året ägnade han minst en dag varje vecka åt att åka runt och titta på hur Posten AB fungerade. – Lojaliteten hos medarbetarna imponerade starkt. Jag var ute på Arlandaterminalen och såg hur fort de jobbade. Jag trodde de hade ackord, men fick till svar att nej, men ”posten ska ju fram”. Ändå vågade många av dem knappt säga till bekanta att de jobbade på Posten som då var ett av Sveriges två mest utskällda företag. Nu är Posten på rätt väg. Posten AB gick under årets första nio månader med över 1,3 miljarder kronor i vinst och anses vara en av världens mest effektiva.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063