23948sdkhjf

Handeln tjänar på mer lättöppnade förpackningar

Kunderna vill ha lättöppnade förpackningar. När de får det ökar försäljningen av den varan. – Det är ett säljargument som fler inom handeln borde ta till vara, menar Fredrik Kolterjahn på Hui, Handelns Utredningsinstitut.

Nu kommer en europeisk standard för att det ska bli enklare att öppna förpackningar. SIS, Swedish Standards Institute, har tillsammans med Reumatikerförbundet och Konsumentverket startat ett projekt som ska leda till mer lättöppnade förpackningar. Samtidigt har Hui genomfört en undersökning på uppdrag av Reumatikerförbundet. Fredrik Kolterjahn analytiker på Hui tror att handeln skulle tjäna på att tänka mer på öppningsbarhet. – Tittar man på detaljhandeln så blir konsumenternas efterfrågan allt viktigare, kraven på servicen ökar. Lättöppnade förpackningar efterfrågas allt oftare, och det borde följa med servicekraven, säger Fredrik Kolterjahn. Enligt Fredrik Kolterjahn upplevde nio av de tio svarande företagen att allt fler konsumenter vill ha lättöppnade förpackningar. Men bara ett av tre företag har marknadsfört en vara som lättöppnad trots att det upplevs leda till ökad försäljning. Standardiseringsarbetet man nu jobbar med ska vara klart inom tre år. Leif Hansson , utvecklingsansvarig på Reumatikerförbundet, ser standardiseringsprojektet som ett kvitto på att man jobbat på rätt sätt med frågan. – Det här är en väckarklocka som visar att det är ett viktigt utvecklingsområde. 60 procent av köpkraften finns hos dem som är över 55 år. Hanterbarhet kommer att bli en större konkurrensfaktor, säger han. Leif Hansson tror att arbetet kommer att märkas i konsumentledet inom tre år. – Efter läkemedelsförpackningar kommer livsmedel och hushållsprodukter, som inte heller är designade för alla. Någon kommer att vilja ligga i framkant, företag kommer redan i år att börja marknadsföra produkter som lättöppnade, säger han. Målet med är att involvera hela näringslivet och syftet är att få fram standardiserade testmetoder för hur pass lättöppnade förpackningar är. Läs hela artikeln i Dagens Handel vecka 1-2 – ute nu!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095