23948sdkhjf

Media markt satsar på omtvistad kampanj

Hemelektronikbranschen är splittrad inför den byteskampanj som Media markt driver just nu. Omdömena från övriga i branschen skiftar från en lovvärd insats för miljön till oseriös marknadsföring.

Till och med den sista januari kan uttjänta prylar lämnas in på Media markt. Och fungera som delbetalning vid köp av en rad utvalda, nyare varor. Värderingen skiftar från fall till fall. TV-apparater bedöms till exempel efter skärmens mått i tum. Kyl, frys, skrivare med mera vägs. Prylarna behöver inte fungera och Media markt ser till att de tas om hand på ett korrekt och miljövänligt sätt då den kasserade varan lämnas vidare för återvinning. Byteskampanjer är inte så vanliga i Sverige. – Det finns tidigare exempel men sedan slutet av 80-talet har jag inte sett byteserbjudanden i någon större omfattning, säger Anders Appelqvist, vd för Elektronikbranschen. Media markt har haft försäljningsmässiga framgångar med liknande kampanjer i Österrike och Schweiz. Nu provar man det vinnande konceptet även på svensk mark. – Vi är väldigt nöjda med volymerna som vi hittills har fått in, säger Per Wernersson, Sverigechef för Media markt. Men om kampanjen verkligen blir en framgång vet han först när det slutgiltiga resultatet står klart. Då tar man ställning till om någon eventuell uppföljning ska göras. Henrik Bjönnes , vd för Elgiganten, är sedan tidigare bekant med byteskampanjer bland annat från Norge. Att Elgiganten inte kört konceptet i Sverige beror till stor del på att systemet med återvinningscentraler är så utbyggt här. Men han är inte negativ till upplägget. – Det är förstås bra om vi kan bidra till att kunderna tar med sig gamla prylar som annars kanske inte hade återvunnits. Butikerna kan i många fall ligga mer tillgängligt än återvinningsstationerna, säger Henrik Bjönnes. I dagsläget vill han varken bekräfta eller dementera om Elgiganten kommer att möta Media markts kampanj med ett liknande upplägg. Det kommer Hemmabutikerna däremot inte att göra. – Jag anser att kampanjen är oseriös, åtminstone när det gäller vitvaror. Det här är bara ett sätt att försöka lura in kunden och göra en affär, säger Stig Wass, vd för Hemmabutikerna. Han avvisar bestämt att priset skulle bli lägre än i andra butiker. Miljömässigt ger erbjudandet inte heller någon vinst eftersom Sverige är ett föregångsland i Europa när det gäller återvinning. Han får medhåll av Anders Appelqvist. – Jag tror inte att den här typen av byteserbjudanden behövs eftersom man i dag relativt enkelt kan lämna in sina saker på kommunernas återvinningscentraler.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062