23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Rea inte bort varumärkets trovärdighet

Jag och halva svenska folket verkar vara konfunderade över vad Hemtex egentligen håller på med. Nu igen: Rea - 50 procent på allt i butiken. Hela det här spektaklet började när Hemtex börsintroducerades, då verkade det som jakten på kortsiktiga försäljningssiffror accelererade.

Man håller ju på att sabba sitt varumärke, helt enkel en devalvering. Hemtex - välkommen till samma liga som mattbranschen, som har kört med ständiga reor sedan 70-talet. Att Hemtex ständiga reor är en snackis människor emellan bekräftas även av det är ett mycket stort antal bloggare som tar upp fenomenet om fuskreorna i sina dagböcker. Googla på Hemtex och reor och se själv. En näringslivskrönikör hade nyligen följande i sin ledare: ”bland mina nyårslöften ingår att jag skall sluta irritera mig på att Hemtex ständigt rear”. Aktiemarknaden verkar dock inte reagera. Visst, det är snygga resultat- och försäljningssiffror som visas upp. Nyetableringstakten av butiker är hög vilket leder till omsättningsökningar. När jag letar efter försäljningsökning på jämförbara butiker på investor-relation-sajten, en mycket viktig indikation på vad som egentligen händer i butik, är det däremot av naturliga skäl mer sparsamt med sifferanalyser. Jag hittar en siffra på + 6% under andra kvartalet 2006. Det är en ok-siffra under normala betingelser. Men Hemtex betalar den siffran med egna pengar, värdet av varumärket sjunker genom konsumenternas förtroendeminskning. Marknadsföringslagen (1995:450) och paragraf 11 har kommit till för att skydda kunden. Jag skulle vilja säga att den gäller i lika hög grad för att skydda det egna varumärket mot överdrifter som kan skada varumärket. Den är enastående i sin enkelhet: för att en butik ska få locka kunderna med ordet ”rea” eller ”realisation” i sin reklam ska: 1 reaförsäljningen ske under en begränsad tid (Marknadsdomstolen (MD) menar att en rea får pågå i några veckor eller högst två månader) 2varorna ha väsentligt nedsatta priser 3varorna måste finnas i affärens vanliga sortiment Hemtex, ta till er Marknadsföringslagen och snacka till exempel med Polarn & Pyret. De har massor att lära ut hur en äkta och professionell rea ska gå till.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.088