23948sdkhjf

Marks & Spencer utmanar med miljötänk

Den brittiska varuhuskedjan Marks and Spencer presenterade den 15 januari en genomgripande plan som sände svallvågor genom landets handel. Syftet med Plan A, som man kallar den, är att göra företagets verksamhet helt igenom miljövänlig.

Marks and Spencer har 460 varuhus i Storbritannien. Utbudet består av mat och kläder och på senare år har företaget också lanserat möbler och livstillsprodukter. Plan A kommer att påverka varenda aspekt av varuhuskedjans verksamhet under de närmaste fem åren, och den beräknas kosta cirka 200 miljoner pund. Marks and Spencers vd Stuart Rose uttalade i samband med presentationen; – Varje företag och individ måste göra sitt för att tackla den enorma utmaning som klimatförändringen och resursslöseriet utgör. Vi tror att ansvarsfull handel också kan vara lönsam. Det är en ambitiös och bitvis svår plan men vi är fast beslutna att genomföra den. Vi kallar den för Plan A för det finns ingen Plan B. Planen består av fem huvudkategorier. Där förbinder man sig bland annat att göra verksamheten kolneutral, att använda 25 procent mindre energi och att driva samtliga varuhusen med grön energi. För att minska matmilen kommer man att köpa så många livsmedel som möjligt inom landet. Plan A har både förvånat och glatt de brittiska miljöorganisationerna. Blake-Lee Harwood på Greenpeace UK sade i ett utalande; – Marks and Spencer har höjt ribban. Inte bara för företag inom handeln utan inom alla sektorer. Läs hela artikeln i Dagens Handel vecka 5 – ute nu!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079