23948sdkhjf

Handelns säljare – en förebild

Det är dags för hela den svenska handelsbranschen att slå sig för bröstet och visa att vi kan. Modeordet i svenska företag har under ett drygt decennium varit kostnadseffektivitet. Men med slimmade organisationer och ett allt för stort fokus på ekonomin har många tappat något viktigt på vägen. Nu vänder allt fler företag sina blickar mot handeln och butikspersonalen.

Undersökning efter undersökning pekar mot samma sak. När kunderna ska välja är det inte butiksmiljö, sortiment eller marknadsföring som är avgörande. I stället är det servicen som toppar. Personalens bemötande, professionella kunnande och lyhördhet är inget man lär sig i skolbänken. Det är en ryggmärgskänsla som lockar kunderna till inköp eller skrämmer dem att i stället gå och handla hos konkurrenten. Kompetenta säljare finns i alla led inom handeln. Stora företag som säljer direkt till handlarna jobbar i motvind mot slimmade organisationer. Allt starkare försäljningssiffror från storbolagen talar sitt tydliga språk. Professionalism, service och kunskap inom respektive försäljningsområde får kurvorna att peka uppåt. Det är bara att konstatera att säljarnas attityd och personlighet är viktiga ingredienser för ett lyckat företagande. Ett av de företag som nu vänder sig till butikerna för att hitta personal med rätt servicenivå är Handelsbanken. För dem är ekonomiutbildningen inte längre det primära. Siffror kan man lära sig, men det är en betydligt längre väg till att veta vad bra service och social kompetens innebär. Den professionella attityden hos svensk butikspersonal har gett avtryck i andra branscher som nu börjar leta efter personal med de kvalifikationer som handeln erbjuder vid möten med kunder. Medkännande och social kompetens har blivit viktigare än utbildning. Att förstå kundernas behov och tillsammans hitta lösningen för att få en nöjd kund har blivit hårdvaluta. Handeln har blivit en föregångare för andra organisationer i Sverige. Den låga statusen har varit, och är, en knäckfråga inom handeln. Många har sett säljjobb som en extrainkomst och inget att skryta med vid en jobbintervju. Däremot framhåller många gärna då de söker jobb att de är socialt kompetenta. Nu är det dags att stolt kunna säga att jag genom mitt jobb som säljare lärt mig att förstå och bemöta kunder på ett affärsmässigt sätt. Från att ha varit en bransch som brottats med problem som låg status, tunga arbetspass och låg utbildning har handeln och våra säljare blivit föregångare. Nu är det vår tur att visa hur bra vi är.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109