23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Handeln växer med smartare tjänster

Den snabba tillväxten i handeln reser frågor om och när sötebrödsdagarna för detaljhandeln tar slut. Dagens Handel har varit på Hui-konferens för att försöka hitta några svar.

Handelns Utredningsinstitut, Hui, höll sin årliga konferens i början av februari under rubriken Dagens Snabbväxare. Medarrangörer var receptsajten Tasteline och Svenska Dagbladet. År 2006 slog detaljhandeln försäljningsrekord, samtidigt som priserna sjönk med 2,1 procent. Hui:s vd Fredrik Bergström menar att shoppingintresset visserligen håller i sig, men att detaljhandelns framgångar kan mattas om de inte ser tecknen i skyn. – Tjänstesektorn utmanar prylsektorn. Det krävs mer och smartare tjänster i handeln för att hålla intresset uppe. E-handeln ökade med 32 procent under år 2006, enligt en rapport av Hui:s Malin Blanck och Jonas Arnberg. En tredjedel av internetanvändarna handlar minst en gång i månaden på nätet. Bekvämlighet blir allt viktigare. Stora detaljhandelskedjor som förlorade pengar i den första e-handelsvågen rör på sig igen. Jonas Arnberg menar att de denna gång kan ta marknadsandelar från de små företag som bara finns på nätet. Dagen bjöd också på insyn i koncept som Wal Mart, Jungle Jims, Peapod.com och Tesco.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.171