23948sdkhjf

Handeln växer med smartare tjänster

Den snabba tillväxten i handeln reser frågor om och när sötebrödsdagarna för detaljhandeln tar slut. Dagens Handel har varit på Hui-konferens för att försöka hitta några svar.

Handelns Utredningsinstitut, Hui, höll sin årliga konferens i början av februari under rubriken Dagens Snabbväxare. Medarrangörer var receptsajten Tasteline och Svenska Dagbladet. År 2006 slog detaljhandeln försäljningsrekord, samtidigt som priserna sjönk med 2,1 procent. Hui:s vd Fredrik Bergström menar att shoppingintresset visserligen håller i sig, men att detaljhandelns framgångar kan mattas om de inte ser tecknen i skyn. – Tjänstesektorn utmanar prylsektorn. Det krävs mer och smartare tjänster i handeln för att hålla intresset uppe. E-handeln ökade med 32 procent under år 2006, enligt en rapport av Hui:s Malin Blanck och Jonas Arnberg. En tredjedel av internetanvändarna handlar minst en gång i månaden på nätet. Bekvämlighet blir allt viktigare. Stora detaljhandelskedjor som förlorade pengar i den första e-handelsvågen rör på sig igen. Jonas Arnberg menar att de denna gång kan ta marknadsandelar från de små företag som bara finns på nätet. Dagen bjöd också på insyn i koncept som Wal Mart, Jungle Jims, Peapod.com och Tesco.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094