Dagligvaru- och detaljhandesbutiker i klassiska sportlovsorter som Åre får ett uppsving under sportlovet. I vissa fall ökar försäljningen tre- till fyrahundra procent. I Sälen ser man en ökning på intäktssidan om 60 till 70 procent för shopping och boende under de intensiva sportlovsveckorna. Margareta Ternell , pressekreterare på Svensk Handel, säger till Dagens Industri att det märks i butikerna under sportlovet att de köpstarkaste konsumenterna försvinner på semester: – Ungdomar är en stor och viktig målgrupp, men det finns tydliga skillnader. I storstaden är inkomstskillnaderna större och på skolloven försvinner mycket köpkraft. Dessutom är shopping en viktigare fritidssysselsättning i stan där utbudet är större. Därför påverkas butikerna mer av skolloven, säger hon.
Handeln förlorar på sportlovet
Sportlovet lockar iväg kunderna till andra orter än hemorten. Ligger det snö på marken toppar andra aktiviteter än shopping kundernas Att-göra-lista.