23948sdkhjf

Dalande försäljning – skivbranschen får skylla sig själv

Årets stora cd-rea är över. Vilken cd-rea, undrar du. Det undrar jag också. Cd-rean kommer fortsätta vara skit tills skivbranschen torkar upp den. Skivbutikerna och skivbolagen kommer aldrig att lyckas öka försäljningen av nya artister och hyllvärmare så länge de inte tar skivrean och kunderna på samma allvar som bokbranschen gör med bokrean.

Tro inte att du kan ska locka musikintresserade kunder till din butik genom att skicka ut reklamblad där du utlovar "årets största rea" och sedan erbjuda skivor som inte ens sålde bra då de var "nya och heta". Det har nog aldrig varit så lite prat om årets skivrea som i år. Jag har hört talas om att den pågått eftersom det är mitt jobb att hålla reda på sånt. Men till och med handelsexperter tittar frågande på mig när jag för årets skivrea på tal. Och kanske är det jag som har missuppfattat hela rean. Skivbranschen har under många år tyckt synd om sig själv och anklagat kunderna för att inte köpa skivor i lika stor uträckning längre. Främst beror det på, menar skivbranschen, olagliga nedladdningar över internet. Men det är alltid enklare att skylla på andras fel och inte inse sina egna brister. Skivbolagen och -butikerna ligger själva bakom det fallande skivintresset. Den stora orsaken till varför köparna inte dyker upp är oviljan att göra något extra för kunderna så att de tillåts upptäcka nya artister. Få personer betalar, av ren nyfikenhet, en eller ett par hundralappar för musik de bara läst eller hört talas om men aldrig lyssnat på. Att det sedan är oklart att årets stora cd-rea pågår gör inte saken mer intressant. Ta lärdom av bok- och klädbranschen. Sommarrean är ett begrepp, mellandagsrean och bokrean likaså. Jag köper gärna skivor jag bara hört talas om för jag gillar omslaget eller för att jag tror att jag läste något i tidningen för några år sedan. Men att tro att man kan locka kunder med samma skivor som reades ut till samma pris redan för fem år sedan är inte realistiskt. När sedan butikerna vägrar låta kunderna provlyssna på rea-musiken i butiken och bara spelar de senaste radiohitarna i högtalarna så får de skylla sig själva. Skivrean verkar idag vara ett sätt att bli av med hyllvärmare. Inse att billiga skivor är en marknadsföring av produktiva artister. Tag de andra stora reorna som goda exempel på hur man lockar kunder. Sänk priset på alla skivor i din butik under en dag, tipsa dina kunder om artister som låter lika varandra, tryck upp begränsade nyutgåvor, bjud in svårsålda artister att spela i butiken under readagarna eller spela de skivor du rear ut i butiken, låt kunderna köpa dina hyllvärmare för ett par tior, rea ut äldre skivor då det kommer nysläpp och tänk på marknadsföringen. Fundera över vilka dina trognaste skivköpare är och vad de köper. Locka dem med något extra som importskivor eller specialutgåvor. Då kanske cd-rean kan bli något kunderna intresserar sig för och skivbolagen kan sluta gnälla.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065