23948sdkhjf

Godisprinsen expanderar till Finland

Nu hägrar Finland för Godisprinsen, den senaste uppstickaren på den svenska lösgodismarknaden.

I år räknar godisföretaget med att sälja 4 000 ton godis till svenska butiker. Det beräknas bli en omsättning på 100 miljoner kronor. Under förra verksamhetsåret låg omsättningen på 34 miljoner kronor. – Vi räknar med att sälja 4 000 ton godis i år och får en marknadsandel på 10–13 procent. Vår styrka är flexibilitet och en högre servicegrad än konkurrenten. Och inte minst sortimentet med svenska originalvarumärken. Vi kopierar inget godis för att få ned kostnaderna. Godis är som en religion och det ska man inte underskatta, säger Dani Evanoff, en av ägarna och grundarna till godisarvtagaren till Dagens Industri. Och nu planerar Godisprinsen att ge sig av österut, mot Finland. Godisprinsen har skrivit på ett avtal med en finländsk butikskedja. Under sommaren lanseras godiset i butikerna. Samtidigt jobbar man med produktutveckling och har lanserat hälsosammare godis som torkad frukt och nötter. Godisprinsen grundades i september 2005. Lågpriskedjan Netto var den första kunden och idag finns Godsprinsens godis i 350 butiker över hela landet. År 2006 såldes närmare 32 000 ton lösgodis.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063