23948sdkhjf

Handeln tjänar på mer än godis i påsk

Mat och godis står i centrum när påskhelgen marknadsförs i handeln. Men med skickligare marknadstänk skulle också fackhandeln kunna dra nytta av helgen, anser experter som Dagens Handel talat med.

I Norge betyder påsken deckare – eller påskekrim, som det heter lokalt. Hos Norli i Bergen är en hel avdelning av butiken fylld av pocketböcker travade på varandra. Flera av dem är skrivna av svenska författare, just nu står Stieg Larsson högt i kurs. - Vi säljer alltid mycket krim över påsk. Det är en tradition, folk ska ha med sig böckerna till hytten och läsa över helgen, säger Kjetil Kopren Ullebø, som jobbar i butiken. 
I Sverige finns inte den traditionen. Här handlar det i stället nästan uteslutande om mat och godis inför påsk, som är den tredje viktigaste försäljningshelgen för dagligvaruhandeln enligt Handelns Utredningsinstiut, HUI. Drygt hälften av handlarna i HUIs senaste handelsbarometer säger sig ha påskerbjudanden i butiken, var fjärde handlare har påsktema i skyltningen och var femte handlare har även något evenemang med påskanknytning i butiken. Men de svenska handlarna skulle kunna bli bättre på att dra nytta av påsken. - Handlarna skulle kunna jobba mer med att visa upp sådant som man kan lägga i äggen i stället för godis. Som kläder, smycken och mp3-spelare, säger Magnus Kroon som jobbar med omvärldsanalys på Svensk Handel. 
En av få svenska kedjor som jobbar med påskgåvor som tema är Guldfynd.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063