23948sdkhjf

En ny trendsättare med makt

Ett 50-tal modebloggare, ofta unga modeintresserade tjejer, har under den senaste tiden fått allt ökat inflytande kring det som säljer och är trendigt. Allt fler klädkedjor har uppmärksammat bloggarna och nu används de som nya marknadsföringskanaler.

– Jag köpte en kjol på Zara för ett tag sedan och skrev om den på min blogg. Några dagar senare skulle min kompis köpa en likadan men den var slut överallt, berättar Sigrid Dahlberg- Krajewski. Hon är 17 år och har haft sin egen blogg sedan 2005. I dag är hennes blogg en av de mest populära om man får tro bloggtoppen, ett mätverktyg som rankar de mest besökta bloggarna. Sigrid Dahlberg-Krajewski är fullt medveten om sin ställning bland de 19 479 unika besökare som går in på hennes sida varje dag. – Jag har funderat på att ta in annonser på min sida. Men då kommer jag att gallra hårt. Det ska vara annonser som inte direkt är kopplat till mig som person eller något som jag verkligen står bakom, säger hon. Helena Mellström , marknadschef på Moderådet är övertygad om att modebloggarna är och kommer att bli en allt viktigare maktfaktor. – 601 av bloggarna på bloggtoppen är just modebloggar. Jag tror att de har inflytande över vad som är och blir trendigt, säger hon. Men att detta skulle innebära att modemagasin som till exempel Elle skulle förlora sitt inflytande tror hon inte. – Tidningarnas styrka är att de kan göra med djuplodande reportage något som inte bloggarna klara av. Bloggarna ersätter inte magasinen, säger Helena Mellström. Men enligt Helena Mellström så ska de som läser bloggar vara selektiva och fundera kring vad som ligger bakom eventuella omdömen. – Man ska tänka på om det finns någon dold agenda bakom, säger hon. Både Sigrid Dahlberg och Helena tror att bloggarna kommer att fortsätta att utvecklas genom att tekniken blir bättre. Något som redan i dag finns i liten skala är videobloggar. – Det blir spännande att se vad som blir nästa steg, detta är bara början, säger Helena Mellstöm. Läs hela artikeln i Dagens Handel vecka 13-14 – ute nu!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079