23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ica vinner på hård marknadsföring

Under förra året investerade de sex största dagligvarukedjorna över 1,3 miljarder kronor i reklam. Och pengarna för marknadsföring betalar sig bäst för Ica.

Det visar en undersökning från Nordisk Medieanalys, NMA, och Dagens Industri, där man varje månad frågar minst 1 500 personer om vilken dagligvarukedja de sett reklambudskap för. Ica lade förra året ned 462 miljoner kronor brutto i reklaminvesteringar. För de pengarna fick man ett uppmärksamhetsvärde från kunderna på 58 procent och ett preferensvärde på 51 procent. Preferensvärdet anger vilken butik personerna tänker handla i nästa gång och är ett riktmärke för att bedöma kedjornas marknadsandel. Coop plöjde ned 508 miljoner kronor i reklam, men fick bara 18 procent i uppmärksamhetsvärde av konsumenterna och preferensvärdet landade på samma siffra. I år planerar Coop att minska sin marknadsföringsbudget med tio procent. Axfoods billighetskedja Willys får elva procent i preferensvärde, men bara fyra procent i uppmärksamhet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079