23948sdkhjf

H&M samarbetar med Ikea för Japanetablering

Två svenska jättar samarbetar för att erövra den svårflörtade japanska marknaden. H&M och Ikea ska jobba ihop.

Det är Ikeas försök till att etablera sig i Japan med tre varuhus som är förebild för H&M. - Vi har mycket att lära av Ikea och vi har alltid haft ett mycket gott samarbete med dem, säger H&M:s vd Rolf Eriksen till Dagens Nyheter. Tidigare har H&M bland annat sneglat på Ikea vad gäller personalfrågor och även på Ikeas expansionsstrategi. Under 2008 hoppas H&M, om allt går som planerat, att öppna en butik på den lyxiga shoppinggatan Omotesandodori i Tokyo. H&M vill öppna upp emot 15 procent nya butiker varje år, det innebär att man måste erövra nya marknader. Asien är en. I dagarna öppnade H&M en butik i Shanghai i Kina. Rolf Eriksen tror på Tokyo som en tillväxtpotential. - Jämför man Stockholm, med trettio butiker på en miljon människor, med Tokyo med tretton miljoner invånare så finns förstås stora möjligheter att växa, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.127