H&M samarbetar med Ikea för Japanetablering
Det är Ikeas försök till att etablera sig i Japan med tre varuhus som är förebild för H&M. - Vi har mycket att lära av Ikea och vi har alltid haft ett mycket gott samarbete med dem, säger H&M:s vd Rolf Eriksen till Dagens Nyheter. Tidigare har H&M bland annat sneglat på Ikea vad gäller personalfrågor och även på Ikeas expansionsstrategi. Under 2008 hoppas H&M, om allt går som planerat, att öppna en butik på den lyxiga shoppinggatan Omotesandodori i Tokyo. H&M vill öppna upp emot 15 procent nya butiker varje år, det innebär att man måste erövra nya marknader. Asien är en. I dagarna öppnade H&M en butik i Shanghai i Kina. Rolf Eriksen tror på Tokyo som en tillväxtpotential. - Jämför man Stockholm, med trettio butiker på en miljon människor, med Tokyo med tretton miljoner invånare så finns förstås stora möjligheter att växa, säger han.