23948sdkhjf

Hässelby Gård vände den negativa trenden

Den utskällda Stockholmsförorten Hässelby Gård vinner utmärkelsen Årets stadsdelscentrum 2007. Området har gått från sunkig förort till omtyckt finort på ett par år.

Då Hässelby byggdes i slutet av 1950-talet var det i ett försök att ge den nya människan en tillvaro med möjligheter att leva ett helt liv i sitt kvarter. Arbete, boende och centrum kännetecknade ABC-stadens projekt där Vällingby gick i bräschen. Med den tidens mått var ytterstadscentrumen stora. I dag har centrumen lite att erbjuda en allt mer tidspressad kund som vill göra sina inköp i kedjor på en plats i stora handelsområden. Många av centrumen har förslummats. Så var fallet i Hässelby Gård. Eva Johnson på Centrumkompaniet har jobbat som centrumledare för Hässelby Gård sedan 2001. – Till att börja med var vi tvungna att ta tag i frågan om kontorshyresgästerna. En stor andel hyresgäster hotade flytta från området, och vi ville locka dem att stanna kvar för att rädda centrumet. Ska butikerna finnas kvar måste det finnas kunder, säger hon. Det finns fortfarande vakanser bland de butikslokaler som ligger ute i Hässelby Gård, men nu ser man inte längre att de befintliga butiksägarna hotar flytta. En av dem som vågat satsa helt nytt är Vi-Klippet i Hässelby Gård. Patrik Danielsson , handlare på Vi-Klippet öppnade sin butik i höstas. – I Hässelby fanns det få dagligvarubutiker. Därför fanns det utrymme att etablera en dagligvarubutik. Eftersom vår butik ingår i Vi-handlarna så kan vi också anpassa utbudet till den kundgrupp som finns här ute, säger han. Han tyckte att det var lite skakigt att öppna i Hässelby, men att det fanns stora möjligheter. – När vi etablerade oss här ute var det en chansning. Det var stökigt och en del bråk i början. Vi har varit ute på skolorna i Hässelby och pratat med ungdomarna för att minska skadegörelsen och snatterierna. Ungdomarna måste känna sig välkoma och att vi är med dem, inte mot dem. De är våra kunder och vi vill ta hand om dem, säger Patrik Danielsson. Centrumkompaniet har även fräschat upp den yttre miljön. I samarbete med bland annat närpolis, socialtjänst, fastighetsägare, Svenska Kyrkan, boende och Connex jobbar man för att öka belysningen i centrum, sanera klotter, anordna evenemang och dekorera. – Vi hade stora problem med klotter och skadegörelse. Butikerna var tvungna att ha jalusier för sina skyltfönster. Men butikerna i centrum och fastighetsägarna beslutade sig för att låta konstnärer dekorera jalusierna. Sedan de målades med blomstermotiv har vi inte haft något klotter säger Eva Johnson. Patrik Danielsson på Vi-Klippet tror att hans kunder är mer nöjda i dag: – Vi är nöjda. Centrumledningen jobbar aktivt med Hässelby Gård och vad vi förstår på kunderna så är de mer nöjda nu när centrumet är fint, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109