23948sdkhjf

Hemtjänst för hem-elektronik efterlyses

Vi har blivit slavar till vår egen teknologi, vi är beroende av alla sorters elektroniska hjälpmedel; datorer, mobiltelefoner, digitalkameror, nya generationens TV-apparater, digital TV-boxar och... och...

Det har ju varit en revolution under den senaste tioårsperioden, allt fler produkter innehåller datachips – nu finns det till och med brödrostar med inbyggd elektronik. Hem-elektroniken är en avlastare men också en stor stressframkallare. Har jag problem med en elektronisk apparat ringer jag till butiken där jag handlat eller direkt till mjukvaru- eller hårdvaruleverantören (som gärna skyller på varandra). I USA finns en undersökning som visar att 29 procent av alla som ringer svär till servicepersonalen och 21 procent bara skriker. Vad tyder det på? Jo, förtvivlan och frustration. Vad gör jag när elektroniken i olika apparater behöver samarbeta med varandra? Eller när jag blir tokig på att ha sex olika fjärrkontroller i mitt hem? Eller när jag överhuvudtaget inte fattar och drömmer om att få hem någon som i lugn och ro kan förklara för mig. Jag kanske försöker förstå instruktionsbroschyren, som skrivits av en koreansk ingenjör, sedan översatts till engelska och sedan till svenska. Vem kontaktar jag då? Det finns ingen! Det behövs en helt ny typ av hantverkare som kan hjälpa mig i hemmet med all min elektronik. Just ett sådant koncept som den amerikanska servicekedjan Geek Squad (”Nördteamet”) – www.geeksquad.com - har mycket stor framgång med 700 serviceenheter och 12 000 anställda. Hade Geek Squad eller liknande företag funnits i Sverige hade jag ringt för några lördagar sedan. Jag var hemma hos min son som var borta, jag skulle använda hans synnerligen avancerade surroundljudanläggning för att lyssna på lite musik. Det var bara det att jag fingrade lite för mycket på de olika knapparna och fick så småningom om fram lite musik, men hälften av högtalarna hade jag lyckats få ur funktion. När min son kom hem blev han milt sagt förbannad, han klarade inte heller av att få igång högtalarna. Butikens personal, som han ringde kunde inte förmedla hjälp per telefon. Hans ilska berodde till stor del på att han skulle ha fest på kvällen och stoltsera med den nya superanläggningen. Entreprenörssjälar – affärsidén är given: hjälpa vanligt folk med all elektronik hemma à la Geek Squad.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078