23948sdkhjf

Innerstadsbutiker öppnar i Stinsen

Ett fyrtiotal nya butiker öppnar i köpcentret Stinsen i mars nästa år. Flera av dem finns tidigare bara i Stockholms innerstad.

Det nygamla köpcentret Stinsen i Sollentuna utanför Stockholm väljer en annan väg än de ytterstadscentrum som nu expanderar kraftigt. De stora kedjorna finns givetvis på plats, men även mindre butikskedjor som bara finns i Stockholms innerstad slår upp portarna ute i Sollentuna. – Vi har redan tecknat kontrakt på flera mindre koncept, men vi har även ett par på väg in som man inte hittar i alla andra köpcentrum. Vi vill bryta likriktningen i ytterstadshandeln, men kunderna kräver ett visst grundutbud av stora kedjor, säger Susanne Ljungström Åhlén, centrumchef för Stinsen till Dagens Handel. Bland annat öppnade inredningsbutiken Stockhome en ny butik i köpcentrumet, vilket är den första utanför innerstaden. Men också inredningsbutikerna Granit och Pentik, Mischeif som säljer accessoarer och Pearlchain som säljer pärlor öppnar i Sollentuna. Klara sedan tidigare är bland andra stora kedjor som Clas Ohlson, OnOff, Esprit och Gina Tricot. − Vill du shoppa i innerstadsbutikerna i lugn och ro så ska du åka ut till Sollentuna. Vi vill sticka ut från övriga shoppinggallerior genom att locka hit välkända cityvarumärken som Stockhome. I den hårda konkurrensen blir vinnarna de som blandar stora kedjor med unika och intressanta varumärken, säger Susanne Ljungström Åhlén. Stinsen har också försökt att undvika raka gångar i den nybyggda delen, i stället eftertraktar man torgkänslan för att få kunderna att trivas. Även kafédelarna har byggts ut, bland annat öppnar Wayne's Coffee och man jobbar för att utveckla restaurangdelarna. Den gamla ytan på 22 000 kvadratmeter ska bli 40 000 kvadratmeter, och antalet butiker ökar från dagens 60 till ett hundratal. Södra Häggvik, där Stinsen ligger, blir med sin 100 000 kvadratmeter handelsyta ett av Stockholms största handelsområden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096