23948sdkhjf

Bra siffror räcker inte för H&M

H&M:s vinst ökade med 29 procent för räkenskapsårets första sex månader. Perioden går från första december till sista maj.

Resultatet efter finansiella poster för de första sex månaderna uppgick till 8 545 (6 600) miljoner kronor, en ökning med 29 procent. Koncernens resultat efter skatt blev 5 768 (4 455) miljoner kronor. Omsättningen, exklusive moms, uppgick under perioden till 36 822 (32 134) miljoner kronor, en ökning med 15 procent. I lokala valutor blev ökningen 18 procent och i jämförbara butiker 6 procent. Under kvartal två har H&M lanserat både det nya konceptet COS, sitt skosortiment och även H&M i fyra nya länder. Men skyhöga förväntningar på bolaget gör att man, trots starka siffror, inte når upp till analytikernas och marknadens förväntningar på bland annat badkollektionen med artisten Kylie Minogue. Under den inledande timmen på Stockholmsbörsen sjönk aktien från ungefär 422 kronor till 410 kronor, men återhämtade sig något till 415 kronor. För kvartal två uppgick omsättningen, exklusive moms, till 20 050 (17 063) miljoner kronor, en ökning med 18 procent jämfört med föregående år. I lokala valutor blev ökningen 20 procent och i jämförbara butiker 7 procent. Andra kvartalets resultat efter finansiella poster uppgick till 5 134 (3 920) miljoner kronor, en ökning med 31 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079