År 2006 handlade de utländska turisterna för 38,2 miljarder kronor, mot 6,1 miljarder år 1995. Under samma tid har omsättningen i den svenska turistnäringen ökat med 90 procent. Varuhandeln tar alltså en större andel av turistpengarna än förr. – Långväga turister från USA, Japan och Ryssland handlar för stora belopp per individ, men närturismen från Finland, Danmark, Norge och Tyskland står för de stora volymerna, berättar Peter Terpstra, turismanalytiker på Nutek, till Dagens Handel.se. Han menar att ökningen delvis beror på att Sverige som förr var ett dyrt land att turista i nu upplevs som prisvärt. – Sverige ligger ungefär på snittnivån för turistisk konsumtion i dag. Flera länder i Central- och Sydeuropa är dyrare, säger han.
Turisterna strömmar till svenska butiker
Utländska turisters shoppande i Sverige har ökat med 500 procent mellan åren 1995 och 2006. Detta visar statistik som SCB har tagit fram på uppdrag av Nutek.