23948sdkhjf

Livsmedel till barn är för söta och feta

Vanliga livsmededel för barn, flingor och yoghurt är alltför onyttiga. Framför allt är det sockerhalten, i många fall över 20 procent som är alltför hög, enligt en undersökning som nyligen redovisades av Konsumentföreningen i Stockholm.

Bäst och sämst 2007 enligt Konsumentföreningen Stockholm, KfS: Bäst: Finax "da Müsli" - "för att det är den första nyckelhålsmärkta muslin riktade till barn. Sämst: Sippahh- sötat sugrör i olika smaker som ska sättas i ett glas med kall mjölk: ”en alltigenom onödig produkt... som vänjer barn vid att mjölk ska smaka sött". Kritik får Daninos drickyoghurt "med lika mycket tillsatt socker som coca-cola" och Göteborgs kex som inte deklarerar näringsvärde på förpackningarna, och som marknadsför Nalle Puh kex med texten "fullkorn" trots att innehållet bara är 12 procent. Av de 24 mejeriprodukter, som Konsumentföreningen Stockholm har undersökt, innehåller mer än hälften två procent fett. Detta trots att Livsmedelsverkets rekommendationer om lättprodukter för barn över två år innebär att de får innehålla högst 0,5 procent fett. Undersökningen visar också att många frukostflingor innehåller höga salthalter. – Många av livsmedlen med roliga figurer på förpackningarna är fortfarande för söta, för salta och har alldeles för lite fibrer. Utvecklingen mot förbättrade näringsvärdena har stannat upp. Positivt är dock att det nu för första gången kommer fram nyckelhålsmärkta produkter, en müsli och tre bröd, med roliga förpackningar, skriver Louise Ungerth, chef för konsumentfrågor på KfS, i en kommentar. Konsumentföreningen Stockholms har låtit en föräldrarjury med 1400 föräldrar svara på frågor om marknadsföring om livsmedel för barn. 970 föräldrar har svarat.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078