23948sdkhjf

Klädbolagen kritiseras för dåligt miljöarbete

UPPDATERAD Miljön verkar inte vara så viktig när klädföretagen producerar plagg, enligt konsumenttidningen Råd & Rön.

Totalt har 35 klädkedjor undersökts och sammanlagt kunde man få 100 poäng i etik- och miljöarbetet. Enligt undersökningen, som gjorts i samarbete med Råd & Rön och andra konsumenttidningar i Europa, hamnar Esprit på en klar jumboplats, tätt följt av Benetton och Lindex. Esprit nådde fyra poäng av de möjliga hundra. – Efter vad vi kan förstå av rapporten så hamnade vi långt ned i bedömningen på grund av att vi valde att inte svara på enkäten. Lindex jobbar aktivt med de här frågorna som är viktiga för oss. Vi valde bort enkäten eftersom vi just nu jobbar intensivt med en egen rapport om vårt hållbarhetsarbete, den rapporten kommer att presenteras under hösten, säger Sara Carlsson, tillförordnad informationschef för Lindex till Dagenshandel.se. "Frågan är om vi konsumenter överhuvudtaget ska stiga in i deras butiker innan företaget vaknar upp och börjar ta miljö- och etikfrågor på allvar. Esprit ville heller inte svara på granskarnas frågor, och gav ingen förklaring”, skriver tidningen i sin undersökning. H&M fick bäst placering med 73 poäng av hundra.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078