23948sdkhjf

Dags att granska granskarna

”Det är billigast att handla i större butiker, dyrast i små. Samtidigt är många pensionärer hänvisade till att handla i mindre butiker nära bostaden.” Så skrev Pensionärernas riksförbund, PRO, i ett pressmeddelande när de presenterade årets undersökning av de svenska matpriserna för en tid sedan. En undersökning som förbundet själva ligger bakom och som deras egna medlemmar genomför.

Samtidigt meddelades vilken butik som var billigast i landet, liksom vad maten kostar i olika delar av landet. Matprisundersökningen får varje år lika stor massmedial uppmärksamhet. Merparten av landets lokaltidningar ser läsvärdet i artiklar som handlar om läsarnas pengar och publicerar rapporten, med de lokala butikernas priser. Något som ger bra marknadsföring för butikerna som hamnar bäst i testet och badwill för dem som ligger längst ner på listorna. I nio fall av tio är det de externa stormarknaderna som har de billigaste matkorgarna, de köpställen som PRO:s medlemmar har svårast att ta sig till. Medan butiken inom promenadavstånd klassas som dyr. Att den mindre bostadsområdesbutiken inte kan hålla samma matpriser som den externa stormarknaden måste ses som självklart. Den lilla butiken kan inte uppnå samma stordriftsfördelar, får inte samma inköpspriser och kan inte ha samma rationella personalschema. Närbutikens högre servicegrad syns inte någonstans i PRO:s undersökning. För ett antal år sedan lade Konsumentverket ned sin årliga prisundersökning, som kritiserades starkt. Det är helt enkelt för stora skillnader mellan butikernas utbud för att kunna genomföra en rättvisande prisjämförelse. Allt för ofta jämfördes äpplen med päron. Det är därför anmärkningsvärt att en organisation som PRO menar att de bättre kan klara av något som en myndighet som Konsumentverket går bet på. En granskning av den senaste undersökningen påvisar mängder av missvisningar. Många butiker har billigare alternativ än de varor som tas med i undersökningen. När någon jämförbar vara saknas ersätts den av en annan. Extrapriserna räknas inte, endast ordinarie pris. Detta är faktum som media sällan uppmärksammar. Det är få redaktioner som har tid och resurser att så grundligt faktagranska undersökningar av den här typen så noga som de borde. Pressmeddelandet köps med hull och hår. I veckan presenterade tidningen Råd och rön som presenterade en ny stor undersökning om klädkedjornas miljöansvar. Ännu en undersökning som fick stor uppmärksamhet av massmedia. Men som vid närmare granskning känns mycket tveksam, exempelvis fick företag som valde att inte svara på det omfattande frågeformuläret automatiskt sämsta betyg. Visst är det bra att organisationer PRO bevakar frågor som är viktiga för sina medlemmar och att Råd och rön tar upp angelägna konsumentfrågor. Det är också viktigt att tänka över vilket informationsansvar man har när man genomför undersökningar som man presenterar som om de vore statistiskt underbyggda. På samma sätt som det är viktigt att massmedia källgranskar sina uppgifter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078