23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Reklamen missar kvinnorna

Reklamkampanjer missar ofta de som beslutar om inköp i hushållen. Kvinnor tilltalas nämligen inte av samma reklam som män.

Kvinnor står för de flesta köpbesluten. Ändå är en liten del av reklamen riktad till kvinnor, och den reklam som vänder sig till kvinnor är dålig. Det menar reklamexperterna Jane Cunningham och Philippa Roberts i en artikel i Dagens Industri i dag. – Vi grävde ned oss i könsforskningen och har anpassat detta till en reklammodell som kan användas på alla varumärken. Företag missar i de flesta fall målet när de marknadsför sig mot kvinnor, säger Jane Cunninghamn till tidningen. De två har skrivit boken ”Inside her Petty little head” där de visar exempel på bra och dåliga reklamkampanjer riktade mot kvinnor. Enligt Jane Cunningham och Philippa Roberts blir män motiverade av konkurrensbudskap i reklam, kvinnor vill hellre känna samhörighet om de ska fastna för en reklam.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078