23948sdkhjf

Det lönar sig att hålla rent

Smutsiga golv, gamla kvitton i kundvagnarna, dammiga hyllor, skräpiga provrum, trasiga förpackningar, frukt på golvet, lortiga kundtoaletter. Det är några av de klagomål som kunderna ofta framför på landets butiker. Kunderna ställer allt större krav på sina butiker, och det gäller rengöring och hygien likväl som sortiment, öppettider och priser.

Ingen bransch är skonad, skinande golv och dammfria hörn är lika viktigt i den lilla livsmedelsbutiken som på det stora möbelvaruhuset. De allra flesta är duktiga på att köpa in städutrustning och lägga ut timmar på rengöring. Men det är inte alltid det räcker. I vissa butiker är det bäst att lägga ut städningen på proffsföretag, medan andra butiker hellre bör satsa på att anställa någon som sköter rengöring. Någon generell lösning finns inte, utan det måste avgöras från fall till fall. Det viktiga är att med jämna mellanrum lyfta fram frågan på dagordningen. Har man rätt städrutiner, är avtalet med städfirman det optimala och finns det alternativa lösningar? Men frågan gäller inte enbart den rena rengöringen. Det handlar i lika stor omfattning om ordning och reda i butiken. Att hålla efter, plocka undan och ha koll på varorna. I den allt hårdare konkurrenssituation som råder i handeln är det lätt att hålla nere personalstyrkan för att kapa kostnader. Det innebär att medarbetare ofta bara har tid att sköta de mest elementära sysslorna: plocka fram varor, serva kunderna och ta betalt. En stressad butiksmedarbetare som tvingas springa förbi en trasig förpackning eller ett skräpigt provrum blir förr eller senare hemmablind. Till slut ser man inte oredan i butiken. Att lägga några extra arbetstimmar för att också få tid att plocka i ordning i butiken kan snabbt löna sig. Kunderna handlar hellre i en butik med ordning och reda. Svinnet minskar liksom risken för stölder och snatterier. Dessutom blir arbetsmiljön bättre i en ren och fräsch butik och såväl medarbetare som kunder trivs bättre. Butikens inredningskoncept kan vara väldigt vackert tänkt, med snygga ytor och sparsmakad exponering. Men glöm inte att hur snyggt det än är, så måste det underhållas dag för dag och timme för timme. Plocka, putsa och snygga till. Kunderna accepterar inte annat. I butiksmiljö är röra aldrig charmig.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094