23948sdkhjf

Städer tar nya grepp mot externhandeln

Stadskärnornas handlare och andra näringsidkare slår sig samman för att möta konkurrensen från externa köpcentrum. I Stockholm har nätverket Viva Ville just bildats. I Landskrona, Sundsvall och Bollnäs rustas innerstäderna för att bli mer spännande.

Kring Stockholm byggs, planeras och rustas en mängd olika handelsplatser. Vällingby Centrum har nyinvigts, och i Solna planeras gigantiska Scandinavian Mall. Båda har uttalad ambition att konkurrera med cityhandeln. Innanför tullarna märker mindre butiker en nedgång. Nu har 300 näringsidkare slagit sig samman i nätverket Viva Ville, som lanserar ett gemensamt kort som ger kunderna rabatter hos medlemsföretagen. Kortet kommer också att användas som kreditkort för den som vill det. Peter Ekmark är en av initiativtagarna. Han har grunnat på idén sedan han var försäljningsdirektör på Metro, då han märkte att mindre företag hade svårt att nå ut med sina erbjudanden, eftersom de inte hade råd med dyra annonser. – Initiativet har tagits emot mycket väl av handlarna. Vi höll det första mötet i måndags kväll. Det kom 300 personer. Många fann varandra snabbt och började diskutera samarbeten. På Viva Villes hemsida annonserar alla medlemmar sina erbjudanden. Det är lätt för kunderna att gå in och se vilka aktörer som erbjuder vad. I Landskrona har H&M, Gina Tricot och andra aktörer nyligen öppnat i citylägen. Detta gav en positiv signal till kommunen och till handlarna på orten. – Landskrona dog den kommersiella sotdöden för åratal sedan, säger folkpartisten Torkild Strandberg, som är kommunstyrelsens ordförande i Landskrona. Han berättar att fastighetsbolaget Annehem för en tid sedan började utveckla fastigheter och locka kedjorna till staden. – Nu är det läge att understödja den goda utvecklingen, i stället för att som så många gånger förr försöka motverka en dålig utveckling. Vi har startat ett samarbete med näringslivet, men det är inte kommunen, utan företagen som ska driva arbetet. Kommunen kan ordna bättre parkering, och befrämja bostadsbyggande. Om en stadskärna ska leva, behövs det bra centralt boende för köpstarka grupper, säger han. I Bollnäs har det danska fastighetsbolaget Själsö köpt torget och ett före detta Domusvaruhus, för att skapa en attraktiv handelsplats. Bollnäs har 26 000 invånare. – Deras analyser visar att det är en riktig satsning, säger Arne Nedstam, samhällsplanerare i Bollnäs kommun. I Sundsvall har 240 handlare i stadskärnan bildat handlarföreningen På Stan för att marknadsföra Sundsvalls stadskärna som handelsplats. De ordnar aktiviteter för att öka citys attraktionskraft och fungerar också som remissorgan när det gäller byggnation, logistikfrågor och annat. I På Stans styrelse sitter också representanter från kommunen, fastighetsbolagen, banker, kontor och parkeringsföretag. – Det handlar inte om att bilda en front mot det stora köpcentrumet i Birsta norr om Sundsvall. Där finns ju mycket som stadskärnan saknar. Vi drar i stället kunder åt varandra. Vi är starkare tillsammans, eftersom handel föder handel. Därför är det lite synd om det skulle blåsa upp till någon sorts konflikt mellan cityhandeln och de externa köpcentrumen, säger Marcus Wiberg, butiksägare Rummet Design & Inredning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062