23948sdkhjf

Att inte hänga med kan stå dig dyrt

Nu går det inte att sticka huvudet i sanden längre. Reach håller nu steg för steg på att införas i Sverige och att inte ha koll på det innebär inte enbart mycket besvär, det kan också stå ett företag mycket dyrt.

Reach är EUs regelverk för kemikalier och trots att det under en lång tid har både talats och skrivits mycket om Reach så är det få som verkligen har insett vidden av det. Förordningen är mycket omfattande och ersätter 40 olika EG-författningar på kemikalieområdet. Den innehåller grundläggande förändringar i systemet för att reglera kemikalier. Själva förordningen trädde i kraft redan 1 juli 2007 men de olika delarna i Reach börjar gälla stegvis. Och nästa steg sker den 1 juni i år. Det är lätt att tro att en förordning om kemikalier endast berör företag som arbetar inom den kemiska industrin men så är ingalunda fallet. Reach påverkar i stor grad även handeln, eftersom det handlar om varor som innehåller kemikalier av olika slag. Därför gäller det exempelvis, förutom kemisk-tekniska produkter, textilier, skor, möbler, leksaker, elektronikprodukter, byggmaterial, kontorsmaterial och mycket annat. I kostymer kan det exempelvis finnas impregneringsmedel som måste registreras och redovisas. I en kostym rör det sig inte om några större mängder. Men när det handlar om ett större parti kostymer, som exempelvis en klädkedja importerar, så blir det ansenliga mängder. Och då är det inte nådigt att vara klädhandlare om man inte följt regelverket. Att informera sig om Reach och dess innebörd är därför angeläget för alla handelsföretag. Ett bra sätt är att ta hjälp av olika branschorganisationer. I nästa vecka arrangerar Svensk Handel ett seminarium i Göteborg om kemikalier i varor. Det är bara ett exempel på många möjligheter att lära sig mer om vilket ansvar man har som inköpare eller handlare, hur olika branscher påverkas och vilka ämnen som kan vara farliga i varorna och som man speciellt ska se upp med. Det går inte längre att skylla på att man inte känner till vad Reach handlar om och vilka regler som gäller. Det är inte bara yndigheterna som håller ögonen öppna, det visar inte minst den publicitet som upptäckten av nonylfenoletoxilat, även kallat NFE, i t-tröjor nyligen fick. Negativa skriverier kan vara väl så kostsamma som straffavgifter. Att inte hålla koll på Reach kan vara kostsamt för handeln.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062