23948sdkhjf

Dämpad tilltro till handelns utveckling

Mer personal men en dämpad tro på utvecklingen inom detaljhandeln. Det är vad svenska handlare ser för de närmaste månaderna.

Det är Svensk Handel som nu presenterar maj månads Handelsbarometer. Den visar att optimismen bland handlarna sjunker, även om man har en fortsatt starkare tilltro till försäljningsutvecklingen i den egna butiken än i detaljhandeln i stort. Men den så kallade framtidsindikatorn, som mäter tilltron, dämpas med fyra enheter till 16 sedan april. Även handlarnas tilltro till utvecklingen i den egna butiken dämpas något i maj månads mätning. Kaxighetsindikatorn, alltså handlarnas tilltro till utvecklingen i den egna butiken, sjunker med två enheter jämfört med april månads mätning. Därmed landar maj månads kaxighetsindex på 25, vilket ändå är tio procentenheter högre än samma period föregående år. – Osäkerheten består om hur stor den ekonomiska avmattningen kan bli. Det kan förklara att handlarna nu är dystrare över de kommande tre månaderna i hela detaljhandeln än de var i april. Samtidigt är det nu fler som räknar med att nyanställa i den egna butiken, vilket kan tyda på att skillnaden mellan detaljhandelns delbranscher är stor, säger Yvonne Ingman, vice vd för Svensk Handel i ett pressmeddelande. Fler handlare tror på att nyanställa, två procent fler än i april tror på mer personal i den egna butiken. Totalt tror 15 (13) procent på att nyanställa i den egna butiken och 8 procent (10) tror på en minskning i den egna butiken. Vad gäller försäljningsutvecklingen i den egna butiken tror 53 procent att försäljningsutvecklingen under de närmaste tre månaderna ska vara positiv i den egna butiken, i detaljhandeln i stort tror 39 procent på en vidare försäljnningsökning. Bara 14 procent tror på en minskning inom hela handeln. Miljödebatten speglar av sig också i handeln. Enligt Handelsbarometern har två av tre handlare sett en ökad miljömedvetenhet hos sina kunder det senaste året. Närmare hälften av handlarna har en miljöpolicy i sin butik. En stor majoritet av handlarna uppger att de upplevt en ökad miljömedvetenhet hos kunderna det senaste året.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062