23948sdkhjf

Hon är redarprinsessan som blev modedrottning

Hon har precis blivit utnämnd till den mäktigaste personen inom svenskt herrmode. Men själv betraktar sig Lena Patriksson Keller definitivt inte som en maktmänniska. Tvärtom, för henne är det betydligt viktigare att ha bra nätverk och gedigna kunskaper än att ha makt.

Herrmagasinet King listar årligen de 100 viktigaste makthavarna inom svenskt herrmode. I år toppar en kvinna den listan och det är 38-åriga Lena Patriksson Keller, bördig från lilla Skärhamn på Västkusten och med rötterna i redarnäringen. Kings motivering för att ge priset till Lena Patriksson Keller är att ”hon byggt upp ett trehövdat modeimperium som ger henne en unik ställning inom svenskt herrmode”. Hon har varit med om att dra i gång det heta svenska klädmärket Whyred. Tillsammans med en kompis har hon startat pr- och eventbyrån Patriksson Communication, ”först och bäst i Sverige på att marknadsföra svenskt mode”. Dessutom har hon deltagit i skapandet av det uppmärksammade modeevenemanget Sthlm Fashion Week by Berns. – Alla stilvägar bär till Lena, är Kings slutkläm. Men det här med makt är alltså inget som Lena Patriksson Keller blir särskilt upphetsad av. Däremot tycker hon förstås att det är väldigt roligt med utmärkelsen, och säger att det var modigt av King att ge priset till en person som inte är ett dugg känd utanför de trängre modekretsarna. Att bli kändis är heller inget som lockar, hon håller mer på den gamla Wallenbergska tesen ”att verka utan att synas”. Första gången vi träffas på Patriksson Communication är hon elegant klädd i svart med vippig kjol. Det har precis offentliggjorts att hon fått maktpriset och medierna står i kö för intervju. Nästa gång är hon mer casual i kornblå tunika och leggings. – Vi har en avslappnad klädkod här på jobbet, säger hon och ursäktar samtidigt att det är rörigt på kontoret. Patriksson har vuxit ur lokalerna i fastigheten från förra sekelskiftet och ska snart flytta till nya, större utrymmen. Lena Patriksson Keller har varit road av kläder så länge hon kan minnas, berättar hon. Men att bli designer lockade inte. Det som intresserade henne var i stället vad hon kallar ”design management”, det vill säga den strategiska marknadsföringen runt modet. Tänkt som gjort, hon gnuggades i inköpsyrket på H&M i Stockholm – ”en otroligt lärorik period” – och pluggade bland annat på den prestigefyllda designskolan Parsons i New York. På H&M lärde hon känna designern Roland Hjort och tillsammans med honom fick hon ett erbjudande att vara med och starta modemärket J.Lindeberg. – Det var jättespännande, för redan då hade vi funderingar på att öppna eget. Men vi blev inte delägare, utan var bara arbetskraft. Under de två åren på J.Lindeberg jobbade Lena Patriksson Keller mycket med upphandling från pr-byråer, både i Sverige och internationellt. Hon upptäckte att det saknades en byrå som både arbetade med strategisk marknadsföring av mode och design och med utlåning av kläder. – Då fick min gamla klasskamrat Annika Kopp och jag idén att satsa på just en sådan byrå, inriktad på livsstilsrelaterade varumärken. Så föddes Patriksson Communication 1999. Men inte nog med det. Parallellt lanserade Lena Patriksson Keller, Roland Hjort och Jonas Clason, också med en bakgrund på H&M, modemärket Whyred, som förväntas nå en omsättning på runt 100 miljoner i år. Numera jobbar Lena en dag i veckan med Whyred. Resten av tiden ägnar hon åt Patriksson, som i dag har 13 anställda, 25 noga utvalda uppdragsgivare och som precis öppnat kontor i Köpenhamn. Som den dotter av Västerhavet hon är, sitter hon dessutom i rederiet Transatlantics styrelse, där pappa Patrik är styrelseordförande, storägare och en av bolagets grundare. Givetvis inställer sig frågan: hur hinner hon? Genom att vara målmedveten, prestigelös och mån om sina nära och kära, blir svaret. När det är ledigt ska det vara ledigt, även om tid är lyxvara för en entreprenör. Eftersom du korats till årets mäktigaste inom svenskt herrmode, hur tycker du att mannen ska klä sig? – Man måste utgå från sig själv. Det blir aldrig bra om du försöker följa moderåd för slaviskt, vare sig du är man eller kvinna. Man ska vara trogen sin stil, och det tycker jag män är oftare än kvinnor. Män måste också våga lite mer, men utan att det blir utklätt. Fast personligen är jag svag för en klassisk, skräddad stil. Nämn namn på några välklädda män. – Jens Lapidus, som skrivit ”Snabba cash”, har en elegant, mycket personlig stil. Howling Pelle i The Hives har också en egen och väldigt tydlig framtoning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078