23948sdkhjf

Enkla åtgärder kan hindra oärlig medarbetare

För en tid sedan kunde Dagens Handel läsare ta del av en berättelse om hur en butiksanställd under en följd av år stulit för sammanlagt över en halv miljon kronor från den klädbutik hon arbetade i utan att bli upptäckt. Till slut var det en kollega som slog larm till sin arbetsgivare och stölderna uppdagades.

Dessvärre var det en sann berättelse och dessutom inte allt för ovanlig. Varje dag sker runt 50 internstölder i handeln. Varor för sju miljarder kronor försvinner årligen från svenska butiker, av detta svarar de interna stölderna för ungefär en tredjedel, eller drygt två miljarder kronor. Det satsas stora belopp för att komma tillrätta med svinnet i butikerna. Bättre datorstöd kan minska det administrativa svinnet, samtidigt som nya varularm, butikskontrollanter och kameror ska hjälpa till att minska kundstölderna. Men det är svårt att komma över det interna svinnet. Detta styrks av European Theft Barometer som årligen gör mätningar i 24 europeiska länder De detaljhandelsföretag som ingår i studien uttrycker en ökad oro för interna stölder. Exempelvis brittiska säkerhetschefer uppger att det är svårare att upptäcka personalens oärlighet jämfört med kundernas; de anställda känner till de interna systemens brister och svagheter. De kan även i många fall ha en personlig relation till säkerhetspersonalen. Enligt undersökningen utgörs drygt hälften av de interna stölderna av belopp som är mindre än 3 500 kr. Andra vanligt förekommande bedrägerier är felaktiga återköp och rabatter, ”kompisköp” och fiffel med rabattkuponger eller kundklubbspoäng. Hur ska man då komma tillrätta med de interna stölderna? Ett sätt är att ha bättre kontroll på de personer man rekryterar. Och det handlar inte om någon form av övervakning eller storebrorsattityd. Utan att det handlar om så enkla saker som att undersöka om de uppgifter som den platssökande uppger om tidigare anställningar, referenser och erfarenheter stämmer eller om det är rena lögner. Att ta sig tid att ringa några extra samtal, att begära ytterligare information eller att kolla en uppgift. Många butikschefer som ertappar en anställd med att stjäla väljer att låta medarbetaren gå på dagen istället för att polisanmäla och gå igenom en krånglig rättslig process. Med risk för att personen ifråga söker anställning på nytt företag, ljuger om orsaken till arbetsbytet och kan fortsätta sin brottsliga bana. Det är bara en bråkdel av alla de cirka en halv miljon människor som är sysselsatta inom handeln som är oärliga. Men det är viktigt för alla att dessa få stoppas. Om en person stjäl för 500 kr i veckan blir det 24 000 kronor på ett år. Om nettomarginalen är 3 procent, måste man sälja varor för 800 000 kronor för att resultatmässigt uppväga det som stulits. I exemplet med medarbetaren som stulit för mer än en halv miljon kronor var butiksägaren nära att göra en konkurs, vilket medfört att många blivit drabbade.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109