23948sdkhjf

Proffsen jublar vid prishöjningar

Två butiker ligger bredvid varandra i ett industriområde. De är ungefär lika stora, har samma produktutbud och varumärkena de tillhandahåller är identiska. Den enda skillnaden mellan butikerna är att priserna i den ena butiken är två till tre gånger högre än i den andra butiken. I vilken av butikerna skulle du välja att handla? Dum fråga?

Då blir du kanske förvånad av att höra att de som handlar mest i regel väljer att handla i den dyrare butiken. Vansinnigt? Absolut, men det här är vardagen i byggvaruhandeln. Förklaringen heter bonussystem och proffskunder och förlorarna är du och jag. I byggvaruhandeln är proffskunderna, det vill säga hantverkare, hett eftertraktade och flera aktörer, bland annat Beijer, Dahl och Fredells, väljer att profilera sig mot just proffsen. Vi talar om kunder som utan problem kan lägga tiotusentals kronor på byggvaror varje månad. Dessutom är proffsen inte priskänsliga eftersom det är någon annan än hantverkaren som betalar i slutänden. Redan här borde egentligen Konkurrensverket höja på ögonbrynen, men det blir ännu värre. De företag som riktar sig mot proffsen är självklart måna om sina storkunder. Tänk dig att varje gång du handlar får du 10 till 20 procent i bonus. Inte riktigt Skandiaklass på bonussystemet, men absolut inte dåligt. Din insamlade bonus betalas i regel ut i december och blir ett välkommet kassatillskott i julhandeln. För hantverkare är proffsbutikernas rabattsystem en arbetsfri inkomst och det är inte konstigt att de är lojala kunder och aldrig ifrågasätter prishöjningar. Högre priser betyder mer bonus och så länge kostnaden för materialet betalas av hantverkarens okunniga kunder är alla vinnare. Ja, förutom hantverkarens okunniga kund förstås. Det är definitivt dags för Konkurrensverket att granska proffsbutikernas bonusprogram.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14