23948sdkhjf

En miljon kvinnor handlar kläder för 11 miljader

Drygt en miljon svenskar handlar årligen damkläder för elva miljarder kronor.

Det är siffror som Svensk Direktreklam, SDR, gjort med hjälp av Orvesto-statistik. Enligt ett pressmeddelande handlar kvinnor i fem olika grupper mer än genomsnittet. De köpbenägna grupperna är kvinnor som kategoriseras som bland annat singlar, köpstarka barnfamiljer, kosmopoliter och kvinnor med guldkort. Snittet årligen för inköp av kläder, skor och accessoarer ligger på 24 600 kronor, vilket är 70 procent mer än damklädeskonsumenten i snitt. – Vi har under det senaste året kartlagt detaljhandelsbranschens målgrupper och det är slående hur högt direktreklamen värderas oavsett om det gäller damkläder, livsmedel eller bilar. Direktreklamen läses dessutom av många och den leder ofta till köp, säger Göran Kontin, marknadschef på SDR Svensk Direktreklam i ett pressmeddelande. 30 procent av storshopparhushållen tjänar över 50 000 kronor per månad och 45 procent besöker en klädbutik mer än en gång i veckan. Grupperna bor ofta i villa, eller centralt i storstäderna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079