23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Trög dagligvaruförsäljning i Europa

Under andra kvartalet 2008 minskade försäljningsvolymerna inom dagligvaruhandeln i nästan hälften av Europas länder. Norden är inget undantag - försäljningsvolymerna har backat i Sverige, Finland och Danmark. Det visar en färsk rapport från The Nielsen Company.

Volymtillväxten i dagligvaruhandeln har stannat av. Det visar siffror från informationsföretaget The Nielsen Company. Under andra kvartalet 2008 minskade försäljningsvolymerna inom dagligvaruhandeln i nästan hälften av Europas länder, jämfört med samma period 2007. Volymtillväxter för hela Europa stannade på blygsamma 0,4 procent. I Sverige, Danmark och Finland har försäljningsvolymerna backat med mellan en och tre procent, medan norrmännen hade en ökning med drygt fyra procent. Inflationen driver dock på värdetillväxten. I hela Europa har värdet på dagligvaruförsäljningen ökat med 6,5 procent. Sverige hade en värdetillväxt i dagligvaruhandeln på nära fem procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.095