23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Svenska kläder värmer sig i het rysk klädhandel

Den ryska konfektionshandeln är glödhet. I augusti tog Lindex sitt första steg in på den ryska marknaden. I vår följer H&M efter och öppnar butik där. Men ingen av dem är först – det har funnits svenskar på den ryska klädmarknaden i över tio år.

Om det blåser snålt i den svenska ekonomin, kan svenska klädhandlare värma sig i den ryska handeln. Lindex är redan där i och med den nyinvigda premiärbutiken i S:t Peterburg. – Premiären var en succés. Vi fick ett väldigt bra bemötande både från kunder och press, säger Sara Carlson, kommunikationsansvarig på Lindex. Butiken i S:t Petersburg är den första i Lindex storsatsning i Ryssland. Inom ett år öppnar nästa butik och inom fem år ska kedjan bestå av 100 butiker. Tanken är att butikerna ska finnas i storstäder över hela landet. – Det är en jättespännande marknad. Väldigt speciell. Det krävs en helt annan typ av flexibilitet och kreativitet för att lösa alla frågor. Att marknadsföra en enstaka butik i en storstad som S:t Petersburg är inte helt lätt. Tidningsannonsering blir alldeles för dyrt, så Lindex fick tänka lokalt. – Vi annonserade på bussar som trafikerar området runt butiken. Lindex ägare, finska Stockmann, har varit i Ryssland sedan 1980-talet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078