23948sdkhjf

Matfritt – framgång för Nova Lund

När Nova Lund öppnade 2002 gav kommunen inte tillstånd för att ha en livsmedelsbutik. Konceptet för ­köpcentrumet ändrades då till hem och mode.

– Vi tvingades vara kreativa och många trodde inte på våra idéer. Framgångarna har faktiskt förvånat oss också, säger centrumledare Joakim Everts på Unibail-Rodamco. I högkonjunkturen har sällanköps­varor haft ett stort uppsving i hela landet. Få handelsplatser har kunnat dra fördel av det på samma sätt som Nova Lund i västra delarna av studentstaden. Förra året ökade omsättningen för köpcentrumet i Nova Lund med 18,9 procent, enligt statistik från Svensk Handel. Det är klart mest jämfört med andra jämförbara externa handelplatser i Skåne­regionen. Sällanköpsvaror dominerar Nova Lunds intäkter, medan dagligvaror bara står för ett par procent. – Vi har alla de vanliga kedjorna inom mode och heminredning. Sedan har vi ett antal butiker eller kedjor mer specifika för Skåne, exempelvis Top Shop, säger Joakim Everts. Han menar att orsaken till framgångarna ligger just i det faktum att det saknas livsmedelsbutik. – Vi tror att det beror på en psykologisk faktor som gör att våra besökare är i en annan sinnestämning än när de också ska handla matvaror. På senare år har det öppnat fler sällanköpsbutiker i närområdet kring Nova Lund, bland annat hemelektronikkedjan Media Markt. – Det spiller över även till Nova Lund. Annars är området färdigexploaterat och infrastrukturen är bra, säger Joakim Everts som också tycker att relationen med kommunen är god. Nova Lunds inriktning på mode och heminredning gör att annonseringen speglar trender snarare än innehåller utbudsannonsering. Köpcentrumet arbetar även frekvent med event. – Vi gör få men stora event och är ensamma om tjänsten personal shopper, säger Joakim Everts.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067