– Provrummet är i många kedjor en viktig del av konceptet. Det ska spegla företagets identitet, säger Patrik Bagger, vd för butiksinredningsföretaget Cooltech. Den senaste trenden är att skapa provrum som stämmer med de kläder kunden provar. På Norrlandsgatan säljer SOS skidkläder i minus sju grader med norrskensliknande belysning. – Kunderna har varit genomgående positiva. En del har läst om oss i tidningen och kommer för att få testa provrummet. De gillar att slippa prova dunjackor i plus 20 grader, säger butikschefen Marie Andersson. Ombyggda och omprofilerade varuhuset Pub vid Hötorget i Stockholm hör till dem som satsar stort på annorlunda provrum. Vart och ett som byggts på våningarna två och tre är en upplevelse i sig, en sorts teaterscen för olika smaker.
Provrummet som butikens spegel
Provrummen är på väg att bli en uppmärksammad del av affärskonceptet. Spektakulära provrum blir viktigare. Butikerna tar också hand om medföljande smakråd med sköna sittmöbler, kaffe och lämplig litteratur.