23948sdkhjf

Konsumentverket kan stoppa Hemtex reor

Hemtex ägnar sig åt vilseledande marknadsföring med sina långa och vanligen förekommande realisationer. Det anser Konsumentverket som nu granskat Hemtex reor.

Konsumentverket, KV, har nu gjort en egen granskning och utredning om Hemtex prissättningar. Enligt KV, som tittade närmare på Hemtex under perioden september 2007 till augusti 2008, så använde sig heminredningskedjan av ordet rea under två perioder. Totalt varade rea-perioden under 137 dagar, eller närmare fem månader. En rea ska, enligt KV, vara i maximalt några få veckor och därför skriver verket: "Ett reklampåstående om realisation måste därför i regel anses missvisande om realisationen pågår mer än cirka två månader om året". KV anser också att "marknadsföringen är otillbörlig då den befunnits vilseledande och även påverkat genomsnittskonsumentens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut." Det erfar Göteborgs Posten som också uppger att KV delgivit detta till Hemtex advokatbyrå. Hemtex har tdigare sagt till KV att det är vanligt med rea två gånger per år och att företaget har lagerrensningar några gånger per år för att jobba bort överlager. Men KV:s jurist Mattias Grundström säger till Göteborgs Posten att ”överträdelsen är ganska klar och att det är rimligt med ett förbud." - Företaget har gett uttryck för att de tänker rätta sig efter det vi kommer fram till, säger Mattias Grundström.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063