23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ramadan gav klirr i kassan

Den muslimska högtiden ramadan har blivit en försäljningsperiod för handeln. Ett av de företag som levererar produkter till handeln ökade sin omsättning med 200 procent.

Årets ramadanperiod var den mest omsatta perioden för svenska Sevan AB. Sevan är en av Skandinaviens största livsmedelsdistributörer vad gäller etnisk mat. Enligt Sevan var ramadan i år den hittills mest omsatta perioden i företagets historia. – Vi hade absolut inte så höga förväntningar på grund av den rådande finanskrisen. En stor del av framgången beror på att de stora livsmedelskedjorna har börjat uppmärksamma dessa "nya" högtider. Särskilt populära är produkter som dadlar, halva och baklava, säger företagets vice vd Michael Maroutian. Omsättningen under denna period ökade med nästan 200 procent jämfört med samma tid under en normal månad. Omsättningen steg med nästan 50 procent jämfört med förra årets ramadan.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.087