23948sdkhjf

År 2009 kan bli ­hyresgästernas år

Det har varit fastighetsägarnas marknad under en lång tid. Handelns stora framgångar och expansionsplaner har gjort attraktiva butikslägen heta, något som fastighetsbolagen inte varit sena att utnyttja.

Kraftiga hyreshöjningar, brist på empati för mind-re enskilda butiksägare, tuffa kontrakt med hyres-tillägg, omfattande juridiska avtal och hot om uppsägningar har hört till många handlares vardag. Många hyresvärdar har krävt samma hyror för lokaler i alla gallerior och köpcentrum. Vid hyressättning har butikslokalerna jämförts med de mest attraktiva lägena, utan att ta hänsyn till exempelvis omkringliggande förutsättningar. Klimatet på fastighetsmarknaden har helt enkelt varit osunt. Men nu börjar det bli hyresgästernas marknad. Många av hyresvärdarna behöver fundera över hur de agerar mot sina butikshyresgäster för att slippa stå med tomma lokaler. Det är exempelvis hög tid att se över sina fagra löften om ombyggnader och renoveringar, både för att behålla attraktionskraften hos hyresgästerna och hos konsumenterna som annars väljer att handla i andra fräschare gallerior och köpcentrum. En attraktiv handelsplats kräver en bra mix av butiker och serviceinrättningar. Det behövs också mind-re och udda butiker för att bli attraktiv och klara den hårdnande konkurrensen, butiker som inte alltid klarar att betala samma hyror som större butiker. Även de stora kedjorna kommer framöver att ställa högre krav. Fastighetsägarna måste vara lyhörda för handelsföretagens önskemål, inte bara för att locka dem till nya lokaler utan också för att behålla dem i befintliga. En ny etablering i ett bra läge kan innebära att kedjan väljer att gå ur ett annat mindre bra läge. Många handelsföretag sitter med kontrakt som de tecknade när konjunkturen låg på topp. Nu är det läge att säga upp sina avtal för villkorsändring för att pressa ner hyrorna. 2009 kan komma att bli butikshyresgästernas stora år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125