23948sdkhjf

De är först att tillverka pop-up-butiker

En helt ny typ av butikskoncept är på väg in på den svenska marknaden. Butiksutvecklings- och eventföretaget Sale Nordic är först med att serietillverka pop-up-­butiker, eller tillfälliga butiker, enligt ett nytt koncept. – Vi har utvecklat 2.0-butiken, säger Öjje Holt, vd för Sale Nordic Field Marketing.

Trenden för pop-up-butiker kommer bland annat från Japan och USA. De butiker Sale Nordic kommer att tillverka är containerliknande och inspirerade av förlagor i USA. Storleken på dem varierar från 9 till 21 kvadratmeter och containrarna är utrustade med allt från fönster till glasdörrar och hyllor till kassasystem, säkerhetslösningar och till och med per­sonal. – Det här är nytt i Sverige. För att locka och skapa intresse kring en produkt och en butik går det inte längre att använda sig av posters och textskyltar i marknadsföringen. Nu krävs det mer, säger Öjje Holt. Containrarna är ombyggda och kan placeras var som helst, när som helst. – Tänk dig att du vill lansera en vara under tennisveckan i Båstad. Då hyr du en container och ställer upp den på torget i två dagar. Sedan flyttar du den till skidbacken i Åre eller till stranden utanför Visby eller någon annan udda plats och säljer en helt annan produkt. Du följer med kunderna och kundernas tillfälliga behov, säger Öjje Holt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125