23948sdkhjf

Sverige hett för utländska jättar

Nu börjar stora internationella butiksjättar att se sig om efter nya marknader. Sverige är ett av länderna på den heta kandidatlistan.

När lågkonjunkturen slår ett allt hårdare grepp om både Sverige och andra länder passar de företag som har ekonomiska resurser på att kapa åt sig marknadsandelar. Butikslägen som kan vara svåra att få tag på under högkonjunkturer blir högvilt för storkedjorna. – Är man en ekonomiskt stark spelare är det en bra tid att komma in. Dessa tider innebär möjligheter för dem som har pengar och som inte behöver ta så stora lån, säger Jonas Arnberg, analytiker vid HUI , till Svenska Dagbladet Näringsliv. Bland de företag som nämns som intresserade av den svenska kundkretsen finns både den amerikanska klädkedjan Abercrombie & Fitch, Hollister och Forever 21. En av orsakerna till att Sverige är en het marknad, trots lågkonjunkturen, är att svenskarna ses som så kallade early adopters alltså kunder som snabbt tar till sig nya trender. Svenska kunder ses också som trendkänsliga och trendsättande. – I vart fall kommer man inte hit av främst ekonomiska skäl eftersom Sverige inte alltid ses som en lukrativ marknad, säger Magnus Andersson, kommersiell projektledare och uthyrningsansvarig på bolaget Centrumutveckling. Redan i höstas skrev Dagens Handel om de länder som nu slår sina lovar kring Sverige. Av de länder med butikskedjor som är mest sugna på att etablera sig finns både nordiska länder såväl som Tyskland och Storbritannien.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063