23948sdkhjf

Servicehandlarna mindre optimistiska

Trots en dämpad konjunktur i slutet av 2008 hade svensk servicehandel en bra utveckling. Men servicehandlarna ser mörkare på framtiden.

Servicehandelsindex från Handelns Utredningsinstitut, HUI, och Svensk Servicehandel & Fast Food visar på en något dämpad men ändock positiv utveckling under oktober till december 2008. Omsättningen för det fjärde kvartalet 2008 ökade med 2,5 procent i jämförbara enheter, jämfört med samma period 2007. Jämför man kvartal tre 2008 så är omsättningsökningen lägre. Den är 1,1 procentenheter lägre jämfört med tredje kvartalet 2008. Men utvecklingen skiljer sig åt mellan olika segment inom servicehandeln. Omsättningen inom trafikbutikerna minskade samtidigt som spel- och tobakshandlarna samt caféägarna ökade. Dock sjunker framtidstron för landets servicehandlare. – Det är glädjande att servicehandeln fortsätter att utvecklas positivt trots en svagare konjunktur. Servicehandeln erbjuder tillgänglighet samt snabb och enkel service. Det är en bransch som ligger helt rätt i tiden och den långsiktiga tillväxtpotentialen är stor. Att framtidstron fortsätter att sjunka är emellertid tråkigt. En sänkt ränta och skattelättnader som stärker konsumenternas köpkraft ger förhoppningsvis tillbaka tron på framtiden för handlarna. Servicehandeln har utvecklats positivt fyra kvartal i rad, samtidigt som framtidstron sjunkit avsevärt under tiden. Det blir spännande att följa utvecklingen av servicehandeln under 2009, säger Bengt Hedlund, vd för Svensk Servicehandel & Fast Food.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.438