23948sdkhjf

Spendrups nyförvärv tyngde resultatet

Spendrups bryggerier redovisade ett lägre resultat efter skatt. Huvudorsaken till detta är nyförvärvet Hellefors Bryggeri som drogs med en förlust om 42 miljoner kronor. Men även prisökningar spelar roll.

Spendrupskoncernens resultat före skatt sjönk till 94 miljoner kronor (105). Huvudförklaringen till detta är en förlust före skatt av engångskaraktär om på 42 miljoner kronor i dotterbolaget Hellefors Bryggeri som köptes i maj. Dryckesmarknaden har också utvecklats sämre än vad Spendrups väntat, samtidigt som man inte lyckats kompensera för de prisökningar som skedde under inledningen av 2008. Vattendebatten har gett avtryck i försäljningen som sjönk med 4,7 procent. Ölvolymerna ökade 0,7 procent och läskförsäljningen steg 2,3 procent. Spendrups andelar av ölmarknaden är nu 29,0 procentandelar, på vattenmarknaden till 31,7 andelar och på läskedrycksmarknaden till 12,1 procentandelar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078