23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Snuset håller ställningarna

Snusarna fortsätter att vara Swedish Match trogna.

Både i Skandinavien och i USA steg försäljningen av snus under förra året och Swedish Match ökade sin nettoomsättning med 5 procent till drygt 13 miljarder kronor. Däremot krympte Swedish Match vinst efter finansnetto något under 2008 och hamnade på 2,65 miljarder mot 2,66 miljarder året innan. I resultatet för 2007 ingick dock en vinst på 267 miljoner från en fastighetsförsäljning, och i 2008 års resultat en intäkt på 73 miljoner från försäljningen av ett dotterbolag i Storbritannien. Men om snuset gått bra, så har den nuvarande marknadssituationen gjort det lite knepigare i USA för Swedish Matchs premiumcigarrer. Där minskade volymerna något under året. En nyligen genomförd skatteökning kan också påverka konsumtionen negativt framöver. – Vi kommer att vidta nödvändiga åtgärder för att dämpa effekterna av eventuella volymminskningar i USA, skriver därför Swedish Matchs vd Lars Dahlgren i bokslutsrapporten. Utsikterna för snuset är däremot ljusare. Snusmarknaden förväntas växa under 2009 både i Skandinavien och i USA.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|instance-web03