Apoteket satsar på kunderna
Dagens Handels och Svensk Handels pris Retail Awards i kategorin Årets satsning för Ökad Kundservice går till Apoteket för arbetet med att jobba med personlig rådgivning till kunder och även för bra service i butiker mot kunder som själva vill botanisera bland varorna. Vad har ni gjort för att vinna? – Vi har gjort omfattande analyser av kundernas behov utifrån olika livssituationer. Vi har arbetat med att utöka kundupplevelsen i butik, så att den är optimal både vad gäller den fysiska miljön och det personliga omhändertagandet. Vi vill synliggöra vilken service vi erbjuder och som sker helt på kundernas villkor. Den som har bråttom får snabb hjälp. Den som vill ha personlig rådgivning i avskild miljö får det, säger Marianne Dicander Alexandersson, vice vd för Apoteket. Hur arbetar ni vidare med kundservicen? – Det här är en del i ett större projekt, där vi genomlyser hela vårt koncept. Vi har testat modellen på ett apotek. Nu ska vi fortsätta med flera, så vi kan se hur det nya konceptet passar på olika typer av kunder och olika kundströmmar. Konceptet ska alltid anpassas till läge och kundbehov, säger hon.