Den ljusnande framtid är handelns
I dag presenterar Svensk Handel Handelsbarometern för mars månad. Den visar att de svenska handlarnas tro på hur de närmaste tre månaderna kommer att utkristallisera sig blir allt starkare. Framtidsindikatorn stiger denna månad med fem enheter från februari och landar på minus 26. Det är fortfarande på minus, men en klar förbättring från närmare minus 50 i januari. Fortfarande har handlarna en starkare tro på sin egen butiks förmåga än på handeln i stort och det är skatte- och räntesänkningar som bidragit till att stärka konsumenternas köpkraft och därmed handlarnas tilltro till framtiden. – Handlarna tror på en tämligen stark köplust hos konsumenterna även framöver, vilket överensstämmer med resultatet av flera konsumentundersökningar som nyligen publicerats. Trots finanskrisen och varsel uppger många att man kommer att fortsätta handla varor ungefär som tidigare och i stället dra ner på resor och restaurangbesök, säger Yvonne Ingman, vice vd för Svensk Handel.