Butikerna som vinner i en lågkonjunktur
– Med tanke på rådande finansoro är Svensk Handels tes att de billigare alternativen inom handeln kommer att gynnas. Då i huvudsak inom dagligvaruhandeln, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel. Bilden bekräftas av Thomas Svaton, som är vd för Svensk dagligvaruhandel. Han menar att detta är ett historiskt mönster som upprepar sig. – Människor är mer försiktiga i sina inköp och då sker en nedväxling i valet av varor. Inom dagligvaruhandeln har lågprisalternativen, oftast kedjornas egna märkesvaror, blivit pålitliga alternativ till märkesvarorna. Tidigare har detta inte varit så entydigt som det har visat sig vara det senaste åren. Under den förra lågkonjunkturen räknade såväl Netto som Ikea med att kunna öka sina marknadsandelar. – En lågkonjunktur gynnar extremlågpris. Vi ser trenden både i Danmark och ute i Europa att sämre tider ger ett uppsving för företag som oss, sade Jan Richter, vd på Netto. Anne Rhenman Eklund är kommunikationsdirektör på Axfood, som bland annat äger lågpriskedjan Willys. Hon är idag inne på samma spår som Jan Richter. – Om man ser till krisåren 2008-2009 så gynnades dagligvaruhandeln generellt den gången. Konsumenterna prioriterade mat. Om hushållen nu håller lite hårdare i plånboken gynnas såklart lågprisalternativen, som våra egna märkesvaror och Willys. Marknadsundersökningsföretaget Gfk Sverige har en panel där 3 000 svenska hushåll dagligen rapporterar sina dagligvaruinköp. I den ser man en tydlig trend i lågkonjunktur. – Det vi ser är att två butikstyper går bra. De senaste fem åren har så kallade hypermarkets, som Ica maxi, ökat och discount-butiker, lågprisbutiker, som Lidl och Netto. Framför allt är det kedjornas egna billigare prisalternativ som ökar, säger Martin Warberg, affärsområdeschef på Gfk Sverige.